Pieczone warzywa na pewno mają klika zalet w porównaniu z gotowaniem. Przede wszystkim piekąc nie tracimy wartości odżywczych i witamin. Drugi ważny aspekt to to, że pieczone warzywa mają zupełnie inny smak. Zmienia się struktura i aromat, dzięki temu warzywa zyskują na smaku.

Stosując różne sposoby pieczenia – na blasze, w folii lub zamkniętym naczyniu żaroodpornym – możemy uzyskać zaskakujące efekty. W piekarniku przygotujemy zarówno pyszne, nisko tłuszczowe chipsy jak i składniki na niezwykłą sałatkę. Warto więc zobaczyć jakieś ciekawe przepisy które na pewno Was zainspirują.

Przepisy

Faszerowane ziemniaki

Składniki:duże ziemniaki ,szczypiorek,szynka, masło,starty żółty ser ,marynowana dynia, świeży rozmaryn ,

Przygotowanie

Ziemniaki dokładnie wyszorować. Ugotować w łupinkach, ale należy uważać żeby nie były zbyt miękkie. Przekroić na pół, wydrążyć delikatnie. W miseczce wymieszać masło z posiekanym szczypiorkiem i rozmarynem, oraz z pokrojoną w kosteczkę szynką i marynowaną dynią. Doprawić do smaku solą i pieprzem. Farsz nałożyć do ziemniaków ułożyć na wyłożonej papierem bądź folią aluminiowa blaszce, posypać startym żółtym serem i zapiekać około 15 min w 190 stopni.

 

Faszerowana kalarepka

Składniki

4 kalarepki 200g kaszy gryczanej ser wędzony żółty, 15 dkg 2 marchewki 4 pieczarki pół cebuli,świeże oregano, szczypiorek, kolendra pieprz, zmielone suszone pomidory lub fit-up do makaronówm sól

Przygotowanie

Gotujemy kaszę gryczaną w lekko osolonej wodzie, tak żeby kasza była miękka ale mokra. Jeśli odparuje nam cała woda trzeba jej dolać. W przeciwnym razie po zapieczeniu kasza będzie niemiłosiernie sucha. Kalarepki obieramy i gotujemy w całości ok. 15 minut, muszą być chrupkie. W tym czasie ścieramy marchewki, cebulę i pieczarki na grubej tarce i dusimy w rondelku z minimalną ilością wody ok 5 minut,dodajemy trochę sera, też startego na tarce, pieprz i zieleninę. Gdy ugotowane kalarepki przestygną, ścinamy im wierzch- na przykrywkę. Następnie drążymy,zostawiając ściankę grubości ok. centymetra. Ja to zrobiłam łyżeczką do robienia kulek. Było łatwo. W wydrążone kalarepki wkładamy farsz z marchewek i pieczarek, przykrywamy odkrojoną częścią.. Do naczynia do zapiekanek, lub dowolnego żaroodpornego, wykładamy kaszę gryczaną, posypujemy suszonymi pomidorami. Możemy tu też dodać środki kalarepek, posiekane oczywiście, drobniutko. Na kaszy układamy kalarepki i posypujemy wierzch resztą startego sera. Zapiekamy, aż ser się zrumieni. Przed podaniem posypujemy zieleniną i świeżo zmielonym pieprzem.. Ja miałam też kwiatki szczypiorku. Można też dodać po kawałeczku masła na każdą kalarepkę.

 

 

3.Frytki z batata i selera

 

Składniki:110kcal w 100g,1 duży batat ,1 średni seler ,sól,pieprz ,świeży tymianek (lub inne ulubione zioła), oliwa z oliwek,

Przygotowanie: Warzywa obieramy i kroimy w słupki. Skrapiamy oliwą, doprawiamy solą, pieprzem i dużą ilością ziół. Układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni (termoobieg) na 30-35 minut.
Smacznego 🙂

 

4.Pieczona kukurydza

Składniki:KUKURYDZA 3 kolby kukurydzy, 100 g /pół kostki/ masła ,garstka porwanej kolendry, curry ,suszone, mielone chili, sól i pieprz,

SOS SEROWY :4 łyżki jogurtu naturalnego, łyżka pesto bazyliowego, łyżeczka harissy ,50 g startego sera żółtego ,sól gruboziarnista,

 

Przygotowanie:Kukurydzę czyszczę i osuszam. Piekarnik rozgrzewam do 175 stopni Celsjusza. Masło roztapiam na patelni, przyprawiam solą, pieprzem, curry i chili. Na koniec dodaję kolendrę. Urywam 3 duże kawałki folii aluminiowej. Układam na nich kukurydzę i robię delikatne łódki. Smaruję i polewam dokładnie masłem. Zawijam szczelnie w folię, układam kolby w formie żaroodpornej i zapiekam 25-30 minut. Jogurt naturalny mieszam z pesto, harissą i startym serem. Po około pół godzinie wyjmuję kukurydzę, delikatnie rozwijam folię, pozostawiając łódki i wylewam sos serowy. Zapiekam 10-15 minut. Po około kwadransie wyjmuję ponownie naczynie z kukurydzą. Wyjmuję je z folii i układam w naczyniu. Posypuję gruboziarnistą solą i zapiekam jeszcze 10 minut.
Podaję od razu, gorące.

 

 

Surówka z pieczonych buraków

Składniki:buraki

SOS DO SURÓWKI: 2 łyżki oliwy z oliwek, 1 łyżka miodu, 1 łyżka octu jabłkowego, 1,5 łyżeczki ziół prowansalskich, sól do smaku,

DODATKI: natka pietruszki,olej (do pieczenia)

 

Przygotowanie:Buraczki (ja wybieram mniejsze sztuki) dokładnie myjemy, delikatnie smarujemy olejem, układamy w naczyniu żaroodpornym i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C na około 60 – 70 minut. Po upieczeniu buraczki studzimy, a następnie obieramy je ze skórki i kroimy w kostkę.

Następnie przygotowujemy sos do buraczków:
Do miseczki wlewamy 2 łyżki oliwy z oliwek, po 1 łyżce miodu i octu jabłkowego, dodajemy zioła prowansalskie i sól do smaku – wszystko dokładnie mieszamy.
Tak powstały sos dodajemy do pokrojonych w kostkę buraczków i ponownie dokładnie mieszamy.

Skorzystajcie z przepisów bo są tego warte, powodzenia w wykonywaniu dań i życzę smacznego!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here