Warzywa z piekarnika to świetna alternatywa dla gotowanych i smażonych dodatków. Jednak podczas przygotowania często dodajemy za dużo tłuszczu. Jednak istnieje sposób aby upiec zdrowe warzywa.

Zmiana tłustych na zdrowe

Warto zastąpić ziemniaki czy kapustę smażona na marchew, cukinie bądź paprykę. Warzywa z piekarnika – szczególnie z dodatkiem aromatycznych ziół – to dobra alternatywa! Zazwyczaj jednak podczas ich przygotowywania popełniamy podstawowy błąd, czyli pieczemy je na blasze smarowanej olejem lub oliwą, co sprawia, że potrawa staje się kaloryczna i niezdrowa.

Przygotowanie warzyw bez tłuszczu

Przygotowanie warzyw w torebce jest wyjątkowo proste. Wystarczy warzywa umyć i pokroić. Następnie umieścić je w torebce i doprawić do smaku. Ostatni krok to umieszczenie ich na godzine w piekarniku przy temperaturze 220 stopni. Warto na 10-15 minut przed rozciąć torebkę, dzięki temu warzywa delikatnie się zarumienia i będą chrupiące

Przepisy na warzywa bez tłuszczu

Warzywa z piekarnika mieszanka

Składniki:Mieszanka warzyw brokuły, ziemniaki, fasola szparagowa, papryka, marchew, kukurydza, zioła prowansalskie,olej ,dowolny ostry sos

Przygotowanie:Blachę skrapiamy olejem. Pokrojone warzywa rozkładamy na blasze i obficie posypujemy ziołami prowansalskimi. Ja nie solę warzyw, ponieważ wtedy są zdrowsze, a odpowiedniego smaku na talerzu doda im sos. Pieczemy do kruchości przez około 20 minut w piekarniku w temperaturze ok. 200 stopni. Gotowe warzywa wykładamy na talerz i podajemy z ulubionym ostrym sosem – świetnie pasuje słodko-pikantny sos chili. Można serwować jako lekki posiłek lub dodatek do obiadu. Smacznego!

Warzywa w piekarniku mieszkanka 2

Składniki:1 średnia cukinia – 1 średni kabaczek – 1 średnia czerwona papryka – 1 średnia żółta papryka – 45 dag świeżych szparagów – 1 czerwona cebula – 3 łyżki oliwy – 1 łyżeczka soli – 1/2 łyżeczki świeżo zmielonego czarnego pieprzu

Przygotowanie:Rozgrzać piekarnik do 230 C. Pokrojone w dużą kostkę warzywa umieścić w dużym naczyniu do zapiekanek. Wymieszać dokładnie z oliwą, solą i pieprzem. Rozłożyć na dnie naczynia pojedynczą warstwę. Piec przez 30 minut, od czasu do czasu mieszając, aż wszystkie warzywa zmiękną i lekko się zarumienią.

Pieczone warzywa z sosem miodowo-musztardowym

Składniki:2 porcje ,4 małe ziemniaki, 1 marchewka ,1 pietruszka, kawałek korzenia selera, 1/3 pora, sól i świeżo zmielony pieprz, 1/3 szklanki mrożonego groszku, szczypiorek, posiekana natka,

Winegret do pieczonych warzyw:1 łyżeczka startego imbiru, 2 ząbki czosnku, 1/3 papryczki chili, posiekanej, 3 łyżki oliwy extra vergine, 1 łyżeczka soku z cytryny, 1 łyżka miodu lub syropu klonowego, 1/2 łyżeczki suszonego oregano – opcjonalnie

 

Przygotowanie:Piekarnik nagrzać do 210 st. C. Ziemniaki, marchewkę, pietruszkę, selera umyć i obrać ze skórki. Pokroić na kawałki o długości około 3 cm i grubości 1 cm. Pora dokładnie umyć i pokroić na 1/2 cm plasterki. Groszek rozmrozić w ciepłej wodzie. W misce połączyć składniki winegretu do pieczonych warzyw i wymieszać dłońmi z warzywami (oprócz groszku). Włożyć na większą blaszkę (tak aby warzywa były w miarę luźno na niej rozłożone),doprawić solą i pieprzem. Wstawić do piekarnika, piec przez około 25 minut, po pierwszych 10 minutach pieczenia warzywa przemieszać łopatką, po 20 minutach pieczenia dodać rozmrożony groszek, wszystko znów przemieszać łopatką i piec jeszcze przez około 5 minut, najlepiej sprawdzić ziemniaka czy jest już miękki. Po upieczeniu posypać posiekaną natką pietruszki i posiekanym szczypiorkiem. Podawać z sosem miodowo-musztardowym (wszystkie jego składniki mieszamy w miseczce).

Wskazówki: W ten sposób przygotowane warzywa można podawać samodzielnie lub wzbogacić o dodatek mięsa czy ryby. Rybę, np. dorsza możemy upiec w piekarniku razem z warzywami: na około 7-10 minut przed końcem pieczenia robimy miejsce na blaszce z warzywami i w to miejsce wkładamy doprawione solą i pieprzem, posmarowane oliwą filety. Dorsza można też usmażyć na patelni

Pieczone warzywa-brukselka

Składniki:300 g brukselki ,200 g topinamburu lub 2 średnie pietruszki, 1 czerwona cebula, 4 ząbki czosnku, w łupinkach, 3 łyżki oliwy, sól i pieprz

Przygotowanie:Oczyszczoną brukselkę przecinam na połówki. Topinambur (w skórce, wyszorowany), przecinam na połówki (a obraną pietruszkę kroję w 2-3 cm plastry). Cebulę pozbawiam łusek i kroję na cztery części, czosnek pozostawiam w łupinkach. Warzywa mieszam z oliwą, solę i pieprzę. Wykładam na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Piekę 15 minut w 180 st. C., mieszam i piekę kolejne 20 minut. Podaję z sosem winegret (4 łyżki oliwy + 1 łyżeczka musztardy + 1 łyżeczka soku z cytryny + sól + pieprz + ewent. trochę miodu).

Uwagi:Nie pieczcie dłużej brukselki, bo się przypali. Brukselka robi się ekspresowo. Olek wcina brukselkę ze smakiem, ale co do topinambura był sceptyczny, powiedziałam więc, że to ziemniaczki i zjadł. Upieczony czosnek w ząbkach wyciskam prosto do buzi i zajadam, jest cudowny. Tę blaszkę podałam z kaszą jaglaną. Pieczone warzywa można robić w różnych kombinacjach, ale w przypadku marchewki i ziemniaków, wydłużam czas pieczenia do ok. 45 minut.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here