Warzywa to bardzo duże źródło witamin i cennych składników pokarmowych. Jednak w strefie klimatycznej w której jesteśmy nie możemy cieszyć się z nich cały rok. Dlatego powstało wiele sposobów aby zostały na dłużej i między innymi jest to suszenie.

Dzięki tej metodzie ze świeżych produktów pozbywamy się ponad 80% wody, ale za to zachowujemy sporą ilość składników odżywczych. Nie ulegają rozpadowi również związki mineralne takie jak potas czy magnez. Również podczas suszenia nie znikają nam witaminy. Jednak na pewno jedna witamina na pewno nie zostaje. Jest to witamina C, która ulega rozpadowi gdyż jest na tyle delikatna.

Jeśli sam zabieg suszenia został wykonany prawidłowo otrzymujemy wartościowy i smakowity susz. Możemy też w ten sposób samodzielnie przygotować jarzynkę, która będzie doskonałym dodatkiem do gulaszu lub zupy, no i co najważniejsze całkowicie naturalnym. W naszych kulinarnych tradycjach, znajdziemy wiele potraw, które w swoim składzie zawierają suszone warzywa, owoce czy grzyby. Najlepszym tego przykładem jest bigos, kompot z suszonych owoców czy pierogi z grzybami. Poza tym suszone owoce to doskonała i zdrowa przekąska między posiłkami.

Co suszymy

Do suszenia daje się dużo warzyw jednak z pewnymi wyjątkami. Na pewno nie nadają się warzywa o dużej zawartości wody takie jak na przykład ogórki. Polecane do suszenia warzywa to: marchew, korzeń pietruszki, seler, por, buraki, cebula, fasolka szparagowa, pomidory.

Przygotowanie

Zanim zabierzemy się do suszenia warzyw, najpierw trzeba je przebrać i oczyścić oraz dokładnie umyć. Do suszenia wybiera się zdrowe warzywa, bez żadnych plam czy pleśni. Stopień dojrzałości każdego warzywa powinien być taki sam. Suszenie zwykle odbywa się razem ze skóra, chyba że jest ona bardzo gruba i będzie przedłużać nam proces suszenia. Warzywa należy pokroić na niezbyt grube plastry lub zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Przed suszeniem warto warzywa poddać blanszowaniu. Zabieg taki zabija bakterie oraz pozostawia ładny kolor późniejszego suszu. Przygotowane więc warzywa wrzucamy do wrzątku na 5 minut. Po tym czasie należy je odcedzić i ostudzić. Ostatni krok to pojedyncze ustawianie warzyw do suszenia.

Suszenie

Do tego zabiegu możemy użyć już istniejących na rynku suszarek z elektronicznymi sitami lub wykorzystać do tego naturalność czyli słońce. Jeśli chodzi o użycie suszarek owa czynność nie jest skomplikowana ani trudna jednak przy naturalnym suszeniu musimy poświęcić temu więcej uwagi. jeśli zdecydujemy się na piekarnik, układamy przygotowany materiał na blasze wyłożonej pergaminem i wstawiamy do pieca nagrzanego na ok. 50-60 stopni Celsjusza. Drzwiczki piekarnika powinny zostać lekko uchylone, aby była możliwość stałego przepływu powietrza. Jest to skuteczny, ale dość energochłonny sposób suszenia, istnieje też ryzyko przypalenia całej partii suszu. Dlatego najlepsze wydaje się słońce. Jeśli uda nam się trafić na ciepły, słoneczny dzień, rozłożone na sicie warzywa czy owoce pięknie się ususzą, będą aromatyczne i w pełni ekologiczne.
W zależności od wielkości owoców lub warzyw, proces trwa ok. 1-2 dni. Po tym czasie sprawdzamy czy susz jest elastyczny, czy się nie klei i czy nie wycieka z niego sok.

Przechowywanie

Kiedy nasz susz jest już gotowy należy go szczelnie włożyć do przygotowanych pojemników. W ten sposób będzie zabezpieczony przed wilgocią oraz ewentualną inwazją moli spożywczych. Pojemniki przechowujemy w suchym i ciemnym miejscu, a ich zawartość staramy się wykorzystać w przeciągu kilku miesięcy. Dłuższe przechowywanie pozbawia susz walorów smakowych i wartości odżywczych.

Własnoręcznie przygotowane chipsy bananowe, marchewkowe czy suszone śliwki, mają naprawdę wspaniały smak i są bardzo zdrowa przekąską. Zupa z własną jarzynką smakuje znakomicie, a kompot z samodzielnie ususzonych owoców jest niebywale aromatyczny i znakomity w smaku.

Przepis na suszoną cebule

Składniki:1 kg cebuli

Przygotowanie:Cebulę obieramy, kroimy na pół, następnie w plasterki. Nie muszą być bardzo cienkie. Pokrojoną cebulę rozkładamy na papierowych tackach, które umieszczamy na górze grzejnika. Suszenie cebuli w ten sposób trwa około 2 tygodni. Dobrze jest co jakiś czas cebulę przemieszać. To mój ulubiony sposób na suszenie cebuli.
Drugim sposobem na suszenie jest mikrofalówka. Cebulę rozkładamy w nie dużych porcjach na talerzu i suszymy w mikrofalówce na najniższym poziomie grzania, co jakiś czas mieszając. Cebula ma niesamowity zapach, nadaje piękny kolor i smak rosołowi. Można stosować nie tylko do rosołu, ale również do sosów i innych dań.

 

Mieszanka suszonych warzyw

Składniki:2 selery z natką,2 pory,2 pietruszki z natką,4 duże marchewki,

Przygotowanie:Warzywa umyć.
Następnie oddzielić natkę od korzenia. Korzenie warzyw obrać i umyć i osuszyć. Tak samo natkę selera i pietruszki. Pora przeciąć na pół i dobrze umyć w środku, pokroić w plasterki.
Warzywa zetrzeć na tarce o dużych oczkach lub zetrzeć w malakserze.
Natkę pokroić drobno nożem.
Rozdrobnione warzywa ususzyć w suszarce do grzybów,
Wsypać do słoików .

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here