Panuje moda na jedzenie tego co zdrowe i zielone. Warzywa liściaste takie jak sałata,natka pietruszki, szpinak, koperek to jedne z najpopularniejszych zielonych warzyw w Polsce. Badania przeprowadzone zagranicą potwierdzają, że jedzenie liściastych, zielonych warzyw zapobiega wielu chorób. Tak więc czy warto i jak zająć się warzywami liściastymi?

Warzywa liściaste-zapobiegają chorobą?

Warzywa liściaste nie tylko są bardzo dobre ale również mogą nam bardzo pomóc, czego nikt się nie spodziewał jeszcze do niedawna.

Dieta bogata w zielone warzywa zmniejsza ryzyko zachorowań na cukrzyce typu drugiego. Wystarczy jeść około 120 gramów warzyw dziennie aby ryzyko spadło do 14%! Jest jeszcze jeden ważny zdrowotny aspekt jedzenia tych warzyw. Kobiety które regularnie jedzą kapustę czy brukselkę zmniejszają ryzyko zachorowań na raka jajnika o 40%!

Liście najzdrowsze

Najzdrowsze okazują się warzywa których zielone łodygi oraz liście są jadalne. To jest sałata, brukselka, brokuły, botwina, koperek, cykoria, natka pietruszki oraz nać selera.

Zostało wyliczone że szklanka mieszanych zielonych liści zawiera beta-karoten czyli przeciwutleniacz który chroni przed nowotworami, związki siarki które zwalczają substancje rakotwórcze w organizmie oraz karotenoidy, które zmniejszają ryzyko zachorowań na nowotwór.

Ta szklanka zielonych liści to aż połowa dziennej potrzebnej dawki zapotrzebowania na witaminę C. Taka dawka zawiera również witaminę E która chroni serce. Poza tymi witaminami w zielonych liściach jest jeszcze błonnik, żelazo i magnez. To jedne z najważniejszych pierwiastków w które powinniśmy zaopatrzyć nasz organizm.

Specyficzne smaki zielonych warzyw

Najmniej popularną rośliną jest eskarola która należy do tej samej rodziny co cykroia. Wygląda prawie jak sałata. Eskarola ma bardzo specyficzny smak, posiada goryczkę którą aby uzyskać trzeba dusić roślinę przez kilka minut. Najlepiej smakuje z kremowym sosem, ale również z serem gorgonzola, pieczonymi gruszkami czy orzechami włoskimi.

Od niedawna bardzo popularna stała się kapusta bezgłowa której duże, gładkie liście przypominają kapustę. Ową kapustę trzeba odpowiednio przygotować. Prze około 20-25 minut należy ją gotować, jednak niektórzy zalecają gotowanie jej znacznie dłużej. Ugotowane owe liście smakują najlepiej z wędzoną wędliną.

Listki o ostrym smaku posiada gorczyca. Smak staje się jeszcze bardziej wyraźniejszy gdy pogotuje się ją krócej niż kwadrans. Im dłużej gotujesz tym liście stają się mdłe. Warto je podawać z orientalnymi dodatkami na przykład z sosem sojowym czy prażonym sezamem.

Jarmuż też w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny. To jedno z zdrowszych warzyw liściastych, znajdują się w nim przeciwutleniacze oraz cenne pierwiastki. Jarmuż występuje w kilku odmianach. Liście jarmużu są twarde więc wymagają duszenia przez jakieś 15 minut. Najlepiej ich użyć do zupy.

Ostatnim mało spotykanym warzywem liściastym jest boćwina szerokoognowa która na pewno może zastąpić botwinkę bądź bardzo popularny szpinak. Liście warto lekko obsmażyć, ugotować na parze lub zblanszować. Warto zauważyć że owe warzywo ma dość specyficzny smak.

Wskazówki dla każdego

Chyba najważniejsze jest to że warzywa liściaste dostępne są przez cały rok, tak więc wymówki że nie ma pory na dobre odżywianie nie powinny się tutaj pojawiać. Nie mamy problemu z ich dostaniem w czasie zimowych dni. Przy zakupie należy zwrócić uwagę aby liście warzyw miały jędrne liście oraz głęboki kolor. Najlepiej szukać warzyw na targowiskach bądź małych osiedlowych sklepikach, zakupy warzyw w sieciach sklepowych są troszkę ryzykowne. Pamiętajmy aby zakupione warzywa włożyć do torebki lub folii a przechowywać cały czas w lodówce. Nie można przed włożeniem ich do lodówki płukać wodą gdyż mogą stracić swoje wartości odżywcze. Liście należy moczyć w zimnej wodzie tuż przed gotowanie oraz dobrze je opłukać.

Posiekanie liści czasami zajmuje naprawdę bardzo dużo czasu. Mamy jednak na to sposób. Warto liście zwinąć w rulonik a następnie pokroić w poprzek na kawałeczki. To ułatwi naszą pracę.

Warzywa liściaste można bardzo łatwo rozgotować, niestety zrobią się wtedy mdłe i wodniste. Lepiej je lekko obgotować dzięki temu zachowają smak oraz będą chrupkie.

Praktyczne do wszystkich liści pasują takie dodatki jak sos sojowy, sok z cytryny, ocet balsamiczny, podprażony sezam, drobno posiekany koperek oraz olej sezamowy.

Warzywa liściaste-najlepsze

Podsumowując warzywa liściaste to jedne z lepszych możliwości zaopatrzenia naszego organizmu w substancje odżywcze oraz w potrzebne nam witaminy. Ważne jest jednak to aby pamiętać jak je przygotować oraz przed zakupem poznać dane warzywo abyśmy nie zdziwili się smakiem danego warzywa. Do warzyw pasują najbardziej orientalne dodatki które nam nie zabiją smaku warzywa.

Przygotowanie każdego warzywa też jest bardzo ważne, nie można przesadzić z ilością gotowania gdyż warzywa mogą stracić swoje wartości odżywcze oraz smak. Warzywa zielone są warte jedzenia, dla zdrowia oraz urody!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here