Warzywa strączkowe mają pozytywny wpływ na nie tylko na nasze zdrowie ale również figurę. Dietetycy polecają jedzenie właśnie warzyw strączkowych.

Właściwości

Warzywa strączkowe stanowią dobre źródło białka. Dostarczają nam również węglowodanów oraz błonnika który usprawnia trawienie. Choć niektóre warzywa strączkowe są kaloryczne to nie są to puste kalorie. Strączki bogate są w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, składniki mineralne takie jak żelazo, wapń, fosfor, magnez, jod, potas.

Zawierają witaminy z grupy B, które chronią układ nerwowy i pomagają zapobiegać stanom lękowym i depresji oraz łagodzą skutki stresu.

warzywa strączkowe mają również antynowotworowych przeciwutleniaczy i fitoestrogenów. Dieta bogata w strączki może zmniejszyć ryzyko miażdżycy i chorób serca. Nasiona strączkowe są zasadotwórcze i świetnie neutralizują zakwaszające działanie mięsa czy jajek.

Warzywa strączkowe a odchudzanie

Jedzenie substancji lipotropowych aktywuje przemianę materii w wyniku których tłuszcze są rozbijane na mniejsze cząstki, a następnie transportowane w miejsca, gdzie zostają przetworzone na energię i spalone.

Takie składniki znajdzie się w płatkach owsianych czy siemieniu lnianym. Następny ważny aspekt dla osób na diecie to proces termogeneza, czyli wytwarzanie ciepła po zjedzeniu pokarmu.

Niektóre warzywa nasilają ją, dlatego noszą nazwę termogeników – są to więc naturalne spalaczę tłuszczu. Organizm do ich strawienia potrzebuje znacznie więcej kalorii niż w przypadku innych produktów. Do termogeników należą produkty bogate w błonnik i białko – jak wszystkie strączkowe.

Dieta strączkowa to jedna z prostszych diet. Nie jest się zmuszanym do głodowania ani rezygnacji z ulubionych przez nas potraw. Same warzywa strączkowe mogą zastąpić wiele tradycyjnych dań. Dodają wartości odżywczych a zmniejszają ilość kalorii.

Rośliny strączkowe a trawienie

Warzywa strączkowe należą do produktów wzdymających. Jest to niestety wina olisacharydów, są to cząsteczki przez które nasze trawienie jest utrudnione. Jednak zazwyczaj te problemy wiąża się z złym przygotowaniem produktów. Najgorszy grzech to łączenie ich z ciężko strawnymi produktami. Więc jak je przyrządzać aby było dobrze? Poniżej kilka przepisów które nam pomogą

 

Przepisy

 

Fasolka szparagowa z orzechami laskowymi i cytryną

 

Składniki :700 g świeżej fasolki szparagowej, umytej i przyciętej, 2 łyżki oliwy z oliwek, 1,5 łyżeczki startej skórki z cytryny, 40 g posiekanych prażonych orzechów laskowych, sól i pieprz do smaku,

Przygotowanie:W dużym garnku gotować fasolę we wrzącej, osolonej wodzie przez 3 do 8 minut, lub do czasu kiedy będzie miękka. Odcedzić i włożyć do dużej miski. Dodać oliwę z oliwek, cytrynę, orzechy laskowe, doprawić solą i pieprzem. Fasolkę można przygotować dzień wcześniej, ostudzić i przykryć. Podgrzewać najlepiej w kuchence mikrofalowej.

Zielony groszek w kremowym sosie

Składniki:300 g (2 szkl.) rozmrożonego zielonego groszku, 160 ml (2/3 szkl.) wody, 1/8 łyżeczki soli, 3 łyżki masła, 80 ml (1/3 szkl.) pełnotłustej śmietanki, 2 łyżki mąki pszennej, 1 łyżka cukru,

Przygotowanie:Do średniego rondelka wlać wodę, wrzucić groszek, dodać sól. Zagotować, następnie dodać masło i zamieszać. W małej misce wymieszać śmietanę z mąką i cukrem, i dodać do groszku. Gotować na średnim ogniu, aż wszystko zgęstnieje i zacznie bąbelkować, około 5 minut.

Fasolatha – zupa fasolowa po grecku

Składniki:
200 g (1 szkl.) białej fasoli, 1 cebula, pokrojona na cienkie plasterki, 2 małe marchewki, pokrojone na plasterki ,1 łodyga selera naciowego, posiekana ,400 g krojonych pomidorów w puszce, 1 łyżka koncentratu pomidorowego, 1 łyżeczka suszonego oregano, 1 łyżeczka suszonego tymianku 120 ml (1/2 szkl.) oliwy z oliwek, 700 ml (3 szkl.) wody, 2 łyżki posiekanej natki pietruszki ,sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:Opłukać i odsączyć namoczoną fasolę. Wsypać do dużej patelni i przykryć wodą. Gotować przez 2-3 minuty. Odsączyć. Wlać do fasoli 3 szklanki wody i doprowadzić do wrzenia. Dodać cebulę, marchewkę, seler, pomidory, koncentrat pomidorowy, oregano, tymianek, oliwę, sól i pieprz. Gotować przez około 50-60 minut, aż fasola będzie miękka. Wmieszać natkę pietruszki.

Kurczak po afrykańsku

Składniki:
2 łyżki oliwy z oliwek, 1 ząbek czosnku, zgnieciony, 6 piersi z kurczaka pokrojonych w kostkę, 2 łyżki przyprawy curry ,sól i świeżo zmielony czarny pieprz do smaku, 500 ml passaty, 1 puszka (400 g) ciecierzycy, opłukanej i odsączonej, 4 łyżki masła orzechowego, 50 g świeżych liści kolendry ,

Przygotowanie:Do dużego rondla wlać oliwę i zrumienić czosnek smażąc go przez kilka sekund. Dodać kurczaka pokrojonego w kostkę i smażyć na średnim ogniu przez 5 minut, stale mieszając. Dodać curry, sól, pieprz, passatę, cieciorkę i masło orzechowe i dusić na małym ogniu przez około 25 minut. Dodać kolendrę (zachować kilka łodyżek do dekoracji) i dusić jeszcze przez 5 minut. Jeśli sos będzie zbyt gęsty – dodać kilka łyżek wody. W razie potrzeby doprawić jeszcze do smaku, udekorować kolendrą i podawać z białym ryżem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here