Warzywa psiankowate to rodzina roślin z rzędu psiankowców. Do tej rodziny zalicza się niemal 250 gatunków roślin. Najpopularniejsze to pomidory, papryka, ziemniak, bakłażan, pepino, miechunka peruwiańska oraz jagody goi, tytoń i petunia.

Skład tych warzyw

Skład warzyw psiankowatych wchodzą nie tylko witaminy i minerały ale również substancje które warto wykorzystać dbając o swoje zdrowie. Owe rośliny posiadają również szereg wartości odżywczych. Jednak nie zdajemy sobie sprawy, że warzywa które obficie zawierają substancje anty żywieniowe nie korzystanie wpływają na nasz organizm, zwłaszcza u osób cierpiących na choroby autoimmunologiczne.

Pomidory

Pomidory zawierają w sobie bardzo dużo witamin takich jak K1,B,C,A oraz E. Warzywo jest również bogate w beta-karoten i likopen które są antyoksydantami. Same pomidory zawierają również potas, magnez, mangan, kobalt i miedź

Najważniejszy antyoksydent w pomidorach uchodzi likopen który nadaje pomidorom odpowiedni kolor. Właśnie ten likopen przyswajamy do naszego organizmu. Wysokie spożycie tej substancji zmniejsza ryzyko wystąpienia raka prostaty oraz miażdżycy.

Warto jednak wiedzieć że pomidory, a zwłaszcza te niedojrzałe zawierają szkodliwy glkoalkaloid który w dużej ilości może być zagrożeniem dla naszego organizmu. Po dużym zażyciu mogą pojawić się objawy: mdłości, biegunki, wymiotów oraz kolki.

Papryka

Papryka zachowuje właściwości pod wpływem obróbki termicznej, a w świeżej papryce znajduje się więcej witaminy C niż w kwaśnej cytrynie. Papryka w postaci przyprawy (w formie sproszkowanej) jest środkiem pobudzającym apetyt i poprawiającym trawienie, zmniejszającym bóle głowy i zapobiegającym zwapnieniu naczyń. Co ciekawe po zdrowotne właściwości papryki były wykorzystywane już w medycynie naturalnej jakieś 6000 lat temu! Papryka w dużych ilościach może stać się trucizną, jednak jedzą ją z umiarem możemy walczyć z nowotworem.

Papryka zawiera dużo likopenu, witaminę A,B,E oraz magnan, potas, magnez, fosfor.

Ziemniaki

Nie da się nie zauważyć, że ziemniaki to częsty gość naszych talerzy. Przyrządzamy je w różnej postaci. Pomijając te które po prostu gotujemy to również znamy je z form frytek, chipsów czy placków ziemniaczanych. W Polsce jest dużo regionalnych nazw ziemniaka: pyra, kartofel czy grula.

W samych ziemnikach znajdziemy: magnez, fosfor, miedź, mangan oraz witaminy- C,PP,B1,B5,B6. Sok świeżo odcedzony z ziemniaka może złagodzić dolegliwości żołądkowe, jak również ziemniaki w formie puree zalecane są dla osób z zapaleniem błony śluzowej żołądka, nadkwasoty, wrzodów żołądka czy dwunastnicy.

Warto wspomnieć że w bulwach ziemniaka znajdują się trujące glikalkaloidy. Na szczęście obierając ziemniaka pozbywamy się ponad połowę trującej substancji.

Bakłażan

Bakłażan to fioletowe warzywo o sprężystej skórce i z miąższem o charakterystycznym smaku. Warto podawać go jako dodatek do mięs. Warzywo jest bogate w błonnik. Posiada również wapń, potas, magnez oraz witaminy B9,B5,B6.

Po zdrowotne jedzenie bakłażana to na pewno wiąże się z poprawą przemiany materii, obniżeniu cholesterolu oraz oczyszczeniem organizmu z toksyn. Warzywo zmniejsza również ryzyko zachorowań na schorzenia układu krążenia i nowotwory.

Bakłażan ma jednak jedną wadę- jest bardzo ciężko strawny. Tak więc nie powinno podawać się go dzieciom i kobietą w ciąży, a także pacjentom zmagającym się z chorobami nerek oraz układu trawienia.

Pepino

Ojczyzną pepino jest Chile. Podaje się, że roślina wywodzi się także z Peru. Warzywo przypomina kształtem awokado. Zanim całkiem dojrzeje posiada wytrawny smak, po osiągnięciu odpowiedniej barwy nabiera słodko – kwaśnego smaku. W świeżym warzywie znajduje się dużo witaminy A i C, kwasów organicznych, składników mineralnych, w tym szczególnie potasu i jodu oraz węglowodanów. Warzywa mogą być spożywane również w przetworzonej postaci – po poddaniu obróbce termicznej i mechanicznej. Dojrzałe owoce pepino są bazą dla przetworów. Pepino znane jest też pod nazwą psianka melonowa.

Miechunka peruwiańska

Jest to warzywo jadalne ale również bardzo egzotyczne. Owoce miechunki posiadają duże właściwości po zdrowotne ze względu na zawartość witaminy A,C oraz B. Posiada również żelazo i fosfor. Warto również kupić suszoną miechunkę, ponieważ jest bardzo dużym rarytasem. Można ją dodać do jogurtu bądź musli. Z jagody można robić również przetwory, nalewki oraz galaretki.

Kształtem przypomina pomidorki koktajlowe, jednak ma pomarańczowo-złoty kolor. Sama ma smak słodko-kwaśny. Smak przypomina połączenie pomidora z pomarańczą. W medycynie naturalnej uznawana jest za środek który łagodzi stan zapalny. Może być również stosowany jako środek przeciwreumatyczny czy moczopędny.

Jak widać warzywa psiankowate mają swoje wady i zalety. Na pewno jedzone w umiarze i przygotowane odpowiednio są w stanie nam pomóc. Jednak przesadzone z ilością mogą tylko nam zaszkodzić. Tak więc uważajmy na to co jemy i jakiej ilości jemy. Pamiętajmy że w życiu liczy się umiar i dbanie o własne zdrowie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here